- A. Kennis van zaken
- 01. Wat is PMS? V E
- 02. Welke klachten? V E
- 03. Is het wel zeker PMS? V E
- 04. Waarom zo'n probleem? V E
- 05. Bij wie komt het voor? V E
- 06. Wat zijn de oorzaken? V E
- 07. Hoe te diagnosticeren? V E
- 08. Hoe pakt u PMS aan?
- 09. Aanpak van artsen? V
- 1. Wat is PMS? nieuw
- 10. Uw eigen rol bij de behandeling
- 10. Welke behandeling? V E
- Andere vragen? V
- Begeleiding
- Behandeling
- Beslissen
- Bronnen V
- Colofon
- Cyclisch klachtenpatroon E
- Draagkracht E
- Eerdere ervaringen
- Evalueren
- Geneesmiddelen die hormoonwisselingen verminderen E
- Hoofd- en bijzaken
- Hoofdprobleem
- Inleiding V E
- Leefregels bij PMS V E
- LH-antagonisten E
- Maandoverzicht bijhouden
- Middelen met twijlfelachtig effect E
- Minder hinder van PMS E
- Nepmedicijnen en het placebo-effect E
- Oestrogeen E
- Operatie E
- Orale anticonceptiva (de pil) E
- Plan van aanpak
- PM-lijst
- PMS-enquete
- Probleem oplossen
- Probleemoplossend vermogen
- Progesteronpreparaten E
- Progesteronspiraaltje (de Mirena) E
- Psychische problemen
- Psychofarmaca E
- Specifieke hulpverlening
- Uw standpunt naar voren brengen
- Vragen tbv VETO
- Wees op de hoogte!
- Wel klachten, geen PMS
- Zelfmanagement
- B. Aanpak van PMS
- 1. Behandeling
- 1. Hoofd- en bijzaken
- 2. Begeleiding
- 2. Hoofdprobleem
- 3. Specifieke hulp
- 3. Wees op de hoogte!
- 4. Plan van aanpak
- 4. Probleemopl.vermogen
- 5. Beslissen
- 5. Zelfmanagement
- 6. Probleem oplossen
- 7. Evalueren
- Aanpassen pers.leerplan
- Aanvullend onderzoek
- Aanvullend onderzoek
- Actief luisteren
- Adviseren
- Afronding uitleg
- Afwegingen behandelaar
- Algemene anamnese E T
- Anamnese E T
- Anamnese E T
- Begeleiding
- Behandelen
- Behandelen
- Behandelopties
- Beladen emoties
- Benoemen van emoties
- Benoemen van emoties
- Betrokkenen bij voorlichting (kader oncologie)
- Bevattingsvermogen
- Biologische factoren
- Blijven leren
- Bodem van eerdere ervaringen
- Casus
- Communicatieleer
- Counselen
- Culturele en/of religieuze achtergrond
- Cultuur
- Dataverwerkingsstrategieën
- Dataverwerving en -verwerking t.b.v. diagnostiek
- Dataverzameling t.b.v. diagnostiek
- Diagnostiek
- Diagnostisch proces
- Diversiteit
- Doelen professioneel handelen
- Domeinen & theorieen
- Eindtoets
- Emoties
- Emoties als reactie
- Emoties hanteren
- Emoties versimpelen het oordeel
- Emoties werken blikvernauwend
- Emoties worden herbeleefd
- Emoties zijn kortzichtig
- Emoties zijn realiteit
- Emotioneel steunen
- Empowerment
- Entreetoets
- Evaluatie
- Expertise m.b.t. PMS
- Feedback
- Feedback aan docent
- Feedback geven
- Feedback krijgen
- Geneeskunde
- Geneeskundige doelen
- Gerichte anamnese E T
- Geslacht & gender
- Gespreksagenda vaststellen
- Gevoelsreflectie
- Gevolgen en vragen
- Gevolgen van seksueel geweld en misbruik
- GP: A. Kennismaking V
- GP: B. Diagnostiek V
- GP: C. Indicatiestelling V
- GP: D. Informed consent V
- GP: E. Behandelen
- GP: F. Afsluiting V
- GP: Gespreksdoel vaststellen
- Helpen bij besluitvorming
- Helpen bij het verwerken
- Herkennen van emoties
- Het discriminerend vermogen van informatie
- Het slechte nieuws meedelen
- Het therapeutisch proces
- Het verkrijgen van (medische) informatie
- Het vervolg bespreken en het gesprek beëindigen
- Hoe gaan artsen om met PMS?
- Houding en beweging bij uitleg
- Houvast bieden
- Hulpvraag verhelderen E T
- Indicatiestelling
- Informatie zoeken
- Informatieverwerking
- Informed consent
- Informeren
- Inhoud of onderwerp
- Inhoudsopgave: algemeen
- Inleiding V E T O
- Inleiding
- Inleiding
- Inleiding reflectie
- Instrueren
- Juistheid indicatie
- Kennismaking en probleemoriëntatie
- Klachten of symptomen (nog bewerken)
- Klinisch-diagnostisch redeneren
- Leeftijd en levensfase
- Leeftijd en levensfase
- Lichamelijk onderzoek (kader: seksuologie)
- Lijdensdruk (ernst probleem)
- Logistiek: directe hulpmiddelen
- Logistiek: indirecte hulpmiddelen
- Logistiek: ruimtes
- Logistieke aspecten van voorlichting
- Lotgenotencontact
- Metacommunicatie
- Misbruik, geweld en verwaarlozing
- Motiveren en overzicht bieden
- Omgaan met eigen emoties
- Oogcontact
- Oogcontact en gezichtsuitdrukking
- Open vragen
- Ouderen
- Persoonlijk leerplan
- Presentatie van een uitleg
- Probleemverhelderen
- Psychologie
- Psychologische factoren
- Randvoorwaarden
- Randvoorwaarden (voorlichting)
- Reden van komst achterhalen
- Referentiekader en interpretatie
- Reflectie
- Relevante achtergrondgegevens in het hier en nu (in kader se
- Rouwreacties
- Ruimte bieden
- Seksuele oriëntatie
- Slecht-nieuwsgesprek
- Soms gaat het mis
- Soorten diagnoses
- Spreekstijl
- Stappenplan
- Stemgebruik
- Steunend luisteren
- Structuur en opbouw
- Structuur van de uitleg
- Symbolische informatie
- Taal en omgang afstemmen
- Traumatische ervaringen
- Uiterlijk
- Verkrijgen van (medische) informatie
- Verstoringen in feedback
- Voorafgaand
- Voorlichten E T
- Voorlichtingscultuur
- Vragen stellen
- Vragen tbv VETO
- Wat kunt u zelf doen?
- Wat wil de ander bereiken?
- Wensen en behoeften van patiënten t.a.v. voorlichting
- Werkzaamheid therapie
- Wetmatigheden van emoties
- Zelfhulpgroepen
- Zelfmanagement
- Zelfstudiemodule prenatale screening
- Ziekte & handicap
- Zorg voor houvast
- Zorgvuldig beslissen; een model
- C. Consultvoering
- 1. Informatie verkrijgen
- 1. Probleemverhelderen
- 2. Gerichte anamnese
- 2. Klachten serieus nemen
- 3. Neem gevoelens serieus
- 3. Voorlichten
- 4. Counsellen
- 4. Goede medicatie
- 5. De juiste deskundigen
- 5. Overleggen
- 6. Steun mobiliseren E
- 7. Feedback geven
- 8. Overleggen E
- Aandacht voor de ander
- Adviezen voor het praten met een arts
- Anamnese
- Anamnese
- Andere hulpverleners
- Artsen V E
- Begeleiding
- Behandelen
- Belang van een goed gesprek
- Belang van een goede voorbereiding
- Betekenis van de klachten
- Communiceren met artsen
- Contact tussen de huisarts en specialist
- Controle, advies en nazorg
- De diagnose
- De meest voorkomende klachten
- Diagnostiek
- Dienstverlening
- Doel van het gesprek
- Een verzoek doen
- GP: F. Afsluiting
- Het juiste adres E
- Het probleem zelf
- Hoe het anders kan
- Hoe verloopt een bezoek aan de polikliniek?
- Hoe verloopt een bezoek aan de polikliniek?
- Hoe wordt de afspraak met de specialist gemaakt?
- In het ziekenhuis
- In welke gevallen heb ik recht op enige vorm van genoegdoeni
- Indicatiestelling
- Informatie krijgen en onthouden
- Informed consent
- Inleiding
- Inleiding
- Inleiding Meta
- Kennismaking
- Kritiek
- Lotgenotencontact E
- Luisteren
- Middag
- Misverstanden
- Mogelijkheden na het eerste onderzoek
- Naar welk specialisme moet ik gaan?
- Naasten E
- Niet in één keer een sluitende oplossing
- Niet op de stoel van de specialist gaan zitten
- Ochtend
- Omgaan met artsen
- Onderwerpen die in de anamnese aan bod komen
- Onderzoek van andere lichaamsholten
- Onderzoek van de bloedvaten (angiografie)
- Onderzoek van de darmen
- Onderzoek voorafgaand aan het bezoek
- Op welke manier is de overheid betrokken bij het gebruik van
- Op welke uitgangspunten moet ik mij richten bij het onderhan
- Passief luisteren
- Samen oplossing zoeken
- steunend luisteren
- Sturend luisteren
- Therapeutisch handelen
- U hoeft niet meer terug te komen op de polikliniek
- U komt bij de dokter. En dan?
- Uw mening geven
- Vervolgafspraak voor verder onderzoek
- Verwijzing naar een andere specialist
- voorbeeld 1
- voorbeeld 2
- voorbeelden & oefeningen
- Voorschrift medicijnen
- Vragen tbv VETO
- Waarom word ik doorverwezen naar een specialist?
- Waarom word ik doorverwezen naar een specialist?
- Waaruit bestaat het werk van patiëntenverenigingen?
- Wat gebeurt er allemaal als ik naar een specialist ga?
- Wat gebeurt er na het eerste onderzoek?
- Wat gebeurt er na het eerste onderzoek?
- Wat is de geschiedenis van de patiëntenbeweging?
- Wat is de geschiedenis van de patiëntenbeweging?
- Wat is een patiëntenvereniging?
- Wat kan een patiëntenvereniging voor mij betekenen?
- Wat kan ik doen als ik moeite heb met de adviezen die de art
- Wat kan ik verwachten van het eerste gesprek?
- Wat moet ik weten over communicatie in het algemeen?
- Wat te doen als de arts mij vertelt dat "het psychisch
- Wat zijn (algemene) richtlijnen om met een arts te praten?
- Wat zijn (algemene) richtlijnen om met een arts te praten?
- Welke aandachtsgebieden kent de keel-, neus en oorheelkunde?
- Welke bijwerkingen of problemen kunnen zich voordoen bij het
- Welke problemen kunnen zich tussen mij en de arts voordoen?
- D. Ervaringsdesk.
- E. Studiemodules
- 1. Leerplan PMS opstellen
- 2. Entreetoets T O
- 3. Casus V
- 3. Is het wel zeker PMS?
- 4. Inhoudelijke leerstof V
- 5. Eindtoets T
- 6. Reflectie V
- 7. Aanpassen pers.leerplan
- 8. Feedback aan docent
- 8. Welke behandeling?
- 9. Aanpak van artsen?
- 9. Evaluatie werkwijze
- Aanpak (andere) artsen V
- Bij wie komt het voor?
- De behandeling
- Diagnostiek
- Geneesmiddelen die hormoonwisselingen verminderen
- Hoe herkent u PMS?
- Inleiding V
- Leefregels bij PMS
- Leerstof: Module A
- LH-antagonisten
- Middelen met twijlfelachtig effect
- Module B: omgaan met PMS
- Module C: Zelfmanagement
- Oestrogeen
- Operatie
- Orale anticonceptiva (de pil)
- Overige middelen
- Progesteronpreparaten
- Progesteronspiraaltje (de Mirena)
- Psychofarmaca; minder hinder van PMS
- Stappenplan
- Waarom zo'n probleem?
- Wat is PMS?
- Wat zijn de oorzaken?
- Welke klachten/verschijnselen horen bij PMS?